یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


IMEI چیست و به چه دردی می خورد؟

 

به احتمال زیاد "IMEI" به گوشتان آشناست و می دانید تا حدی میشود به شمارهشناسنامهگوشی تعبیرش کرد. ولی واقعاً کار این کد ۱۴ رقمی چیست و برای چه استفاده میشود؟ هر گوشی جدیدی که ساخته میشود، باید یک کد منحصر به فرد داشته باشد که تا آخر عمر دستگاه با آن باقی خواهد ماند.

از آنجایی که گوشیهای هوشمند روز به روز بیشتر و بیشتر در معرض خطر دزدیده شدن قرار دارند، اهمیّت IMEI -و یادداشت کردن آن- نمایانتر میشود. در این نوشتار با این مسئله آشنا خواهیم شد که اصلاً چرا باید هر گوشی همراهی که ساخته میشود یک کد انحصاری داشته باشد و اینکه چطور باید این کد را پیدا کنیم.

 

IMEI چیست؟

IMEI در واقع بر گرفته از عبارت International Mobile Equipment Identity یا «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» است. هرگاه گوشی میخرید احتمالاً بر روی جعبه یا حتی رسید خرید دیدهاید که این کد نوشته شدهاست. اگر هم گوشی خود را برای تعمیر به نمایندگی برده باشید، حتما بسیار مشاهده کردهاید که این کد را روی برگهگارانتی هم مینویسند.

IMEI استاندارد، همین طور که پیشتر گفتهشد، یک کد ۱۴ رقمی به همراهی ۲ رقم کد SV یا Software Version که بیشتر در دستگاههای جدید دیده میشود. هدف استفاده از IMEI، برای شناسایی تلفنهای همراه و همچنین مسدود کردن آنها از طریق شبکه است. اگر خدای نکرده گوشیتان گم شد، میتوانید با دادن این کد به اپراتور، گوشیتان را مسدود کنید تا احیاناً از آن سوء استفاده نشود. پلیس هم معمولاً گوشیهای دزدیده شده را با IMEI آنها طبقهبندی و ردیابی میکند.

از سال 2004 به بعد، فرمت این کد به صورت AA-BBBBBB-CCCCCC-D در آمده است. دو بخش اول، یعنی بخش A و B به عنوان کدهای تخصیص نوع (Type Allocation Code) یا TAC شناخته میشوند که با استفاده از آنها میتوان فهمید که این کد مربوط به کدام سازندهتلفن همراه و همچنین کدام مدل از محصولات آن سازنده است. برای مثال، گوشیهای جدید iPhone 5 همگی TAC برابر با 332700-01 و Samsung Galaxy S II نیز TAC برابر با 853704-35 دارند. بخش بعدی یا همان بخش C یک کد منحصر به فرد برای همان گوشی شما است که توسط سازنده تعیین میشود. امّا اگر زرنگ بودهباشید میگویید "مگر نگفتید کد ۱۴ رقمیست؟ پس چرا اینجا ۱۵ رقم است؟" جواب در این نکته است که آخرین بخش یا همان بخش D، فقط برای بررسی صحت بخشهای پیشین یعنی A و B و C در نظر گرفته شده و با داشتن این 3 بخش، میتوان بخش آخر را محاسبه کرد! این مورد برای شناسایی کدهای ساختگی کاربرد دارد. برای محاسبهاین عدد میتوانید به imei.info/calc مراجعه کنید.

توجه داشته باشید IMEI مربوط به خود گوشیاست و هیچ ارتباطی با سیمکارت یا حتی سیستم عامل تلفن همراهتان ندارد. مطمئناً دزد محترم (!) از همان سیمکارت شما استفاده نخواهد کرد! پس اینجا است که IMEI به کمکتان میآید. اگر گوشی شما دزدیده شد، با مراجعه به دادگاه و ثبت شکایت، نامه ای برای تمام اپراتورها دریافت می کنید تا IMEI موبایل تان در تمامی شبکههای تلفن همراه منطقه ردیابی شده و به محض روشن شدن موبایل، شناسایی شود.

 

با وجود ممنوعیت تغییر IMEI به دلایل امنیتی، امّا این اتفاق میافتد و دزدهای حرفهای با تغییر IMEI به IMEI یک دستگاه دیگر، موبایل دزدیده شده را مجدداً قابل استفاده میکنند. هیچگاه IMEI گوشی خود را با کسی به اشتراک نگذارید زیرا ممکن است دزدها از آن کد برای دستگاههای دزدیده شدهاستفاده کنند.

 

چگونه IMEI گوشی ام را پیدا کنم؟

تعداد بسیار زیادی از مدلهای تلفن همراه با شمارهگیری *#06# (از راست به چپ) کد IMEI را خواهید دید. این روش برای گوشیهای قدیمی و حتی تعدادی از جدیدترها میتواند مورد استفاده قرار گیرد. امّا برای تلفن های هوشمندباید از روشهای زیر استفاده کنید:

سیستم عامل iOS : به مسیر Settings > General > About بروید.

سیستم عامل آندروید : وارد Settings شده و به بخش About Phone بروید.

دستگاههای سونی یا سونیاریکسون قدیمی : بر روی صفحه کلید موبایل از چپ به راست * Right * Left Left * Left * را کلیک کنید.

دستگاههای بلکبری یا سونیاریکسونهای جدیدتر : به بخش Options و سپس Status بروید.

اگر میخواهید بدانید دقیقاً IMEI شامل چه اطلاعاتی دربارهگوشیتان است، میتوانید به سایت IMEI.info مراجعه کنید.

شمارههای IMEI بسیار مهم هستند و باید حتماً آنها را در جایی یادداشت و محفوظ نگهدارید. این کدها علاوه بر کمک به برگرداندن گوشی در صورت دزدیده شدن، میتوانند از سوءاستفادههای احتمالی هم جلوگیری کنند.

 

آیا شما هم تا به حال با استفاده از این کد جلوی استفادهی غیر مجاز از گوشیدزدیده شدهتان را گرفتهاید؟ آیا موفق به بازپس گیری موبایل تان از سارقان به این شیوه شده اید؟ آیا شما این کد را یادداشت کردهاید؟ تجربیات تان را با ما در میان بگذارید!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 2 / 9 / 1391برچسب:, ] [ 19:57 ] [ کاوه حق پناه ]
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User